Baas in de Horeca valt onder de organisatie Meyer Beheer. Ze houden zich al meer dan 35 jaar succesvol bezig met het beheren van diverse horecabedrijven door heel Nederland. Door de groei van het bedrijf is het tijd geworden om een nieuwe naam te presenteren: Meyer Horeca Groep.
Wij zijn erg benieuwd hoe de nieuwe naam met de bijpassende huisstijl tot stand is gekomen. We spreken hier Eelco, COO van Meyer Horeca Groep over.
Hoe zijn jullie erop gekomen om een nieuwe huisstijl en naam te presenteren?
Het idee speelde al een tijdje. Om hieraan te beginnen ga je een ingewikkeld en complex traject aan. Gezamenlijk waren we het eens over de update van het logo en de huisstijl. We waren op zoek naar een nieuw logo waar we net zo trots op zijn als op het bedrijf zelf. En dat zelfde geldt ook voor de naam. De naam Meyer Beheer zegt niet meer waar wij voor staan en waar wij ons mee bezighouden. Dit was een van de redenen waarom we de keuze hebben gemaakt om het logo in een nieuw jasje te steken.
Hadden jullie van te voren zelf een idee over hoe het nieuwe logo en naam er uit zou moeten komen te zien?
We zijn hier blanco in gegaan. We vonden alleen dat het logo vernieuwend en tijdloos moest blijven. En dat de partners waar we mee samenwerken goed begrijpen wie Meyer is en wat wij doen. Buiten het feit dat we wel iets hebben aangegeven wat we graag terugzien in het logo, hebben we verder geprobeerd om de partners hierin vrij te laten. Juist als we er blanco in gaan dan komen er nieuwe ideeën uit. Hoe concreter jezelf met een idee komt, hoe meer je een bepaalde richting op stuurt. En met dit project stonden we nog open voor alle nieuwe ideeën. Zo konden we ook makkelijker aangeven wat we mooi, en minder mooi vonden. Zo werd het project steeds meer gefinetuned en werd het idee concreter.
We hebben op deze manier een ontwerprichting gekozen die we verder zijn gaan ontwikkelen. Dan gaan we kijken naar de uitingen, kleuren maar ook de ondertitel. Daarnaast hebben we ook veel gebrainstormd over de uiteindelijke naam om ervoor te zorgen dat het duidelijk is wat wij als bedrijf doen.
Bij het veranderen van het logo en de naam vinden we het belangrijk dat onze medewerkers er trots op zijn. En het op een goede manier uitdragen.
Wat vonden jullie belangrijk om mee te nemen in de nieuwe huisstijl/ naam?
Met betrekking tot de verandering van de huisstijl, hebben we het proces opgepakt met medewerkers op het servicekantoor.
We hadden een paar aspecten die we vanuit de oude naam/ huisstijl mee wouden nemen naar de nieuwe naam. Zoals de naam Meyer en de twee leeuwen uit het oude logo. Vanuit daar zijn we verder gegaan met onze eigen marketingafdeling en partners. Er zijn diverse voorstellen gedaan waarbij er samen naar de mogelijkheden is gekeken wat we met het logo kunnen doen.
Een uiting waarin de leeuw wordt verwerkt, kan al snel oubollig overkomen. In ieder geval niet het beeld wat wij willen uitstralen. Onze partner kwam met het idee om de Y van Meyer om te vormen naar een glas wat ook gelijk is aan de onderkant van de neus van een leeuw. Dat vonden wij een superleuk idee. Zo is de leeuw op een moderne manier in het logo verwerkt.
Wat is volgens jou veranderd de afgelopen jaren?
Door de jaren heen zijn we één groep geworden. Een paraplu waar alles onder valt. Voorheen was er nog een scheiding tussen de quick service en full service. Het viel wel onder een bedrijf, maar beide hadden een andere organisatie. Dit is nu samengevoegd. We zijn nu in een modus gekomen waarbij we alles onder een dak hebben geschoven. Het maakt ook de groep die we zijn. We zijn Meyer Horeca Groep wat veel meer is dan alleen Moeke en Burger King. We hebben ook Subway, de hotels, pachters, De Drie Gezusters, Havana en Bellevue. We willen aan alle kanten blijven groeien.
Aan welke processen kunnen we denken bij het veranderen van de huisstijl?
Verschillende processen komen hier bij kijken. Het begint met de punten die we belangrijk vinden zoals; waar moet de nieuwe huisstijl aan voldoen en wat is het doel van de nieuwe huisstijl? Hieruit komen een aantal ideeën die vervolgens gefinetuned moeten worden. Zoals de juiste kleuren, het juiste lettertype en de juiste tinten. Daar verandert veel in waarbij het design op en neer gaat naar de ontwerpers. Ieder detail speelt hier namelijk in mee. Om uiteindelijk samen te komen tot een huisstijlgids. Waar alle stijlen in staan die we gaan gebruiken.
Als eenmaal het nieuwe logo en de huisstijl staat, is de volgende stap de implementatie van het nieuwe logo. Alles waar de naam op staat moet veranderd worden.
Hierbij kun je denken een nieuwe website, aanpassing van de e-mailadressen, stickers en drukwerk, het briefpapier, het opnieuw inspreken van het antwoordapparaat en alle inloggegevens van alle computersystemen.
Daarnaast is het stukje communicatie ook belangrijk. Het nieuwe logo en huisstijl moet namelijk ook aan de collega’s, pachters en partners zoals leveranciers gepresenteerd worden. Zij gebruiken ook ons logo op hun website, wat ook aangepast dient te worden.
Wat verwacht je van de kracht van de nieuwe naam en huisstijl?
Ik hoop dat het meer tot de verbeelding spreekt wat wij als bedrijf doen. En dat het trots opwekt bij de mensen die voor het bedrijf werken en misschien ook wel bij potentiële mensen die bij het bedrijf willen werken. Ik vind het ook goed om daarin te blijven vernieuwen. Alhoewel dit het voor de lange termijn wel zou moeten zijn hoor. Maar het is voor iedereen weer een soort van nieuwe start wat nieuwe energie geeft. Zeker na de afgelopen jaren die lastiger waren hoop ik dat het een positief effect zal hebben. Nog een klein voorbeeld, als je aan iemand op een verjaardag vertelt waar je werkzaam bent, dan kan iemand er met de naam Meyer Horeca Groep al een beter idee bij hebben in welke branche je werkzaam bent. Het dekt veel beter de lading.
We willen de komende jaren blijven doorgroeien samen met alle medewerkers waarbij de vernieuwing van de naam en huisstijl een eerste stap is geweest.
Wil jij je ook als baas aansluiten bij Meyer Horeca Groep? Bekijk dan de openstaande vacatures hier!
Deel deze pagina: