Sinds een half jaar ben je werkzaam als Facilitair Manager bij Meyer Horeca Groep. Hiervoor heb je al de nodige ervaring op gedaan in andere branches. We zijn erg benieuwd hoe jouw eerste maanden eruit hebben gezien en wat jouw plannen voor de toekomst zijn.

IMG_3675.JPEG

Hoe ziet jouw rol als Facilitair manager eruit?

 

In mijn rol pak ik alle facilitaire vraagstukken op die we vanuit de zaken ontvangen. Dit doen we voor de grand cafés, Burger King & Subway zaken. Tevens werk ik in samenwerking met de manager vastgoed aan de vraagstukken vanuit de pachtzaken en de verhuur.

 

Bij een vraagstuk kun je denken aan een lekkage, installatie of reparatie aan diverse apparatuur. Daarnaast sluiten we contracten af met externe partners voor het uitvoeren van onderhoud in de zaken aan installatiesystemen en apparatuur.

 

Op dit moment acteer ik voornamelijk op de vragen die uit de zaken komen. Zij bellen mij op om aan te geven dat er iets stuk is. Vervolgens ga ik met de juiste partij schakelen om dit op te pakken.

 

Momenteel ben ik ook een basis aan het leggen om alle lokale en regionale partners in kaart te brengen. Zodat we in de toekomst makkelijk en snel met de juiste persoon kunnen schakelen.

 

Ga je bij een probleem altijd zelf naar de zaak toe of los je dit op vanuit het service kantoor?

 

Afhankelijk van wat er precies aan de hand is ga ik zelf op pad, of schakel ik iemand in. Onlangs is er bij een zaak de koppeling van de water sprinkler gesprongen. Hierdoor is er 1.000 liter water in de zaak terecht gekomen. Bij zo’n probleem komen er veel vragen vanuit de zaak, zoals de vervolg stappen en hoe het zit met de verzekering. Toen ben ik natuurlijk wel snel de auto ingestapt zodat ik zelf kan zien wat het probleem is en de daarbij komende schade kan opnemen. Op deze manier kan er snel geschakeld worden met de juiste partij zodat de zaak wel snel kan draaien.

 

Werken we met centrale of lokale partijen en hoe werkt dat?

 

In mijn rol schakel ik veel met de operationele teams vanuit de zaken en vanuit het service kantoor werk ik samen met de afdeling vastgoed, inkoop en ICT. Erg divers dus!

 

Verder schakel ik ook veel met externe partijen. Als organisatie zijn we flink gegroeid de afgelopen jaren. Hierdoor merk je dat het fijn is als we een vaste centrale partij hebben die landelijk voor ons kan opereren. Hoe groter je als bedrijf opereert, hoe interessanter de samenwerking ook is voor een externe partij.

 

Dit wil niet zeggen dat we niet met lokale partijen werken. Zo zien we bijvoorbeeld dat het goed werkt als we bijvoorbeeld lokaal met schoonmaakbedrijven werken. Je ziet dan toch vaker dat lokale partijen wat meer betrokken met de zaak zijn omdat ze de zaak al kennen. Onderhandelingen met zo’n partijen doe ik veelal samen met mijn collega van de afdeling inkoop.

 

Waar moet je goed opletten in jouw werk? Kleur BIDH.png

 

Belangrijk is om oplossingsgericht te denken. Ik sla er soms zelf een beetje in door. Dan ben ik al een oplossing aan het bedenken terwijl het soms ook goed kan zijn om eerst het daadwerkelijke probleem in kaart te brengen en de prioriteiten vast te stellen.

 

Doordat er grote en kleine vraagstukken komen vanuit diverse kanten is het vaststellen van prioriteiten en overzicht houden erg belangrijk. Je moet het totale plaatje zien, kijken waar we nu staan en waar we naar toe willen.

We krijgen vaak ad hoc vragen waar we snel mee gaan schakelen en oplossen. Uiteindelijk is het ook erg fijn om een basis te hebben staan met externe partijen waarbij structuur belangrijk is.

 

En als laatste het meedenken met de interne klant, dus de mensen die op de vestigingen werken.

In iedere branche blijft het doel van een facilitair medewerker hetzelfde; een vraagstuk dient opgelost te worden waarbij we de juiste stakeholders samen brengen.

 

Wat vind je het leukste aan je werk?

 

Vooral de diversiteit vind ik erg leuk. Het is veel schakelen met verschillen partijen. Waarbij er ook met enige regelmaat onverwachtse vraagstukken tussendoor komen zoals een lekkage waar op dat moment alle prioriteit naartoe gaat. Daarnaast vind ik het ook leuk om aan de toekomst te werken. Voor mij is het nieuw om mee te denken over de structuur en systemen die we met z’n allen het beste kunnen gebruiken. Dit vind ik een leuke uitdaging om hier mee bezig te zijn. Zodat we er met z’n allen uiteindelijke voor kunnen zorgen dat het gestroomlijnd loopt en dat de mensen uit de zaken snel weten bij wie ze het beste terecht kunnen met hun vraag.

 

Heb je zelf affiniteit met de horeca?   

 

Zelf heb ik geen werkervaring in de horeca. Ik ben er zelf wel veel te vinden in mijn vrije tijd. Dus vanuit de gast zijn kant heb ik er zeker affiniteit mee. In het werk zelf merk ik dat het soms wel voordelig kan zijn dat ik niet in de horeca heb gewerkt omdat ik hierdoor eerst dieper in het vraagstuk of probleem moet duiken en ga ik er met een open blik in.

Ik kom uit een hele andere branche. Zo zijn er echt wel geregeld dingen waar ik geen weet van heb. Bijvoorbeeld hoe een bar werkt. Ja, ik weet dat je de tap kraan naar beneden kan trekken en dat er bier uit komt. Maar echt de ins en outs hoe alles in elkaar zit dat weet ik niet. Daarmee is het heel fijn dat er veel collega’s rechtstreeks uit de horeca komen. Zij weten hier vaak wel raad mee en kan ik op deze manier weer nieuwe dingen leren.

 

Wat wil je bereiken dit jaar?

 

Dit jaar wil ik graag een solide basis leggen waarbij het implementeren van een handig, bruikbaar systeem de focus heeft. Daarnaast wil ik graag het leveranciers bestand updaten. En daarbij te kijken welk vraagstuk we lokaal houden en wat we landelijk doortrekken.

Dus een hoop om lekker mee bezig te zijn! 

 

 


Deel deze pagina:


Gerelateerde blogs