Sinds 2006 werkt Roy bij De Bruine Pij in Breda. Door de jaren heen heeft hij alle facetten van de horeca in deze zaak gezien en meegemaakt. Hij is destijds gestart als runner in de weekenden en avonden en mag zich nu sinds 1 januari 2024 met trots, pachter noemen van dit gezellige bruine café op het Kerkplein in Breda! 

 

Kun je ons mee terug in de tijd nemen naar jouw eerste baan in de horeca? 

Ik heb heel lang in een snackbar gewerkt. Toen ik in Breda ben gaan studeren ben ik gaan werken in een café tot het moment dat ze daar gingen stoppen. Mijn toenmalige vriendin werkte bij De Bruine Pij en via haar wist ik dat ze nieuwe collega’s zochten. Dat kwam dus goed uit en ik heb hier meteen gesolliciteerd als Glazenhaler. Jarenlang heb ik elke vrijdag- en zaterdagavond gewerkt. We werkten met een vast team en hebben de stapavonden opgezet. De stapavonden zagen er nog heel anders uit omdat de kroeg tot maximaal 02:00 uur geopend was. Het was meer een borrelcafé met een wat oudere doelgroep. Om er meer swing in te gooien zijn we zelf achter de bar muziek gaan draaien. Hiermee werd de stapavond met succes steeds verder opgebouwd.  

 

Hoe is je groei bij De Bruine Pij gelopen? 

Toen de assistent-bedrijfsleider stopte bood ik mijzelf aan bij de bedrijfsleider met de vraag of hij hulp nodig had. Dit werd in eerste instantie afgehouden tot hij op een gegeven moment wel taken voor mij had. Op deze manier ben ik in de assistent- bedrijfsleiders functie gerold. Taken als personeelszaken en het maken van roosters kwamen erbij. Dit heb ik gedaan tot 2018. Op dat moment voelde het alsof ik wat anders moest gaan doen dan in de horeca werken, hierdoor had ik mijn baan bij De Pij opgezegd en ben ik vervolgens de horeca volledig uitgegaan. Ik ben in de verkoop van veiligheidskleding gaan werken. Qua timing was dit wel goed want kort daarna brak de pandemie uit en moest de horeca sluiten.  

 

In 2022 ben ik gevraagd om met Carnaval muziek te komen draaien. Op dat moment ontbrak het een beetje aan sturing bij De Pij omdat er geen bedrijfsleider was naast de pachter. Met dit in het achterhoofd heb ik aangegeven dat ik het leuk vind om te komen draaien mits het evenement goed voorbereid werd. Hier heb ik samen met de medewerkers zelf een plan voor mogen maken. Het evenement is heel goed gegaan! Terwijl het feest in volle gang was, werd ik gevraagd of ik terug wilde komen als bedrijfsleider. Op dat moment voelde ik er nog weinig voor, maar het zaadje was wel weer geplant. 

 

Eenmaal terug op kantoor voor mijn baan als verkoper begon het toch te kriebelen en besloot ik een afspraak te maken. Bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Officieel ben ik in mei 2023 weer begonnen bij De Bruine Pij als bedrijfsleider. Vanaf dat moment is het erg snel gegaan. De toenmalige pachter stopte waardoor de zaak terug in eigen beheer van Meyer Horeca Groep werd genomen. Op dat moment heb ik uitgesproken dat ik interesse had om De Pij te pachten.

    

Een week later zat ik met de directie om tafel voor een oriënterend gesprek. We hadden afgesproken dat, als het goed zou gaan, ik in een periode van 6 tot 12 maanden in aanmerking zou komen om De Pij te gaan pachten. Met als gevolg dat vanaf 1 januari dit jaar ik de eigenaar ben van De Bruine Pij, super tof!

 

  Bruine Pij team.jpg

 

Welke stappen heb jij moeten doorlopen om pachter te worden?  

Eerst moet je weten wat het pachtcontract gaat worden. Vervolgens heb ik een Holding en B.V. opgericht. Toen begon het… Ik moest een bankrekening aanvragen, afspraken met de brouwerij maken en personeelszaken moesten omgezet worden. En alle partijen waar we mee samenwerkten hebben we in moeten lichten. Dit hebben we allemaal in december moeten doen wat het niet zo makkelijk maakte omdat de feestdagen ertussen zaten. Achteraf was het fijn geweest om voor deze zaken wat meer tijd te hebben, zodat ook alles echt per 1 januari geregeld zou zijn. Nu zal je nooit alles helemaal strak hebben staan vanaf het eerste moment. Maar ook dat is een hele leerzame periode geweest. Door de jaren heen dat ik bij De Pij heb gewerkt en ik veel ervaring en kennis heb opgedaan kan ik wel stellen dat ik voor 95% op de hoogte was van alles. Toch is er een klein gedeelte wat niemand je kan leren. Dit is een stukje ondernemerschap waar je opeens mee te maken krijgt.  

 

 

 

Realiseerde je van tevoren wat er allemaal bij kwam kijken? 

Dat wel, gevoelsmatig was het wel al duidelijk. Het enige wat bij mij speelde, was trots dat ik deze rol mag gaan vervullen.  En trots op mezelf dat ik heb laten zien dat ik het kan. Mensen kunnen je wel de weg wijs maken hoe alles gaat. Maar iedereen beleeft het anders. De Bruine Pij is niet de minste kroeg waar je opeens de volledige verantwoordelijkheid en aansturing over hebt.  

 

Hoe heb je het afgelopen jaar ervaren?  

In dezelfde periode waarin ik van bedrijfsleider, pachter werd waren er veel evenementen in de stad. Zoals Koningsdag, Breda Jazz Festival en het EK voetbal. Dit was een intense periode omdat er erg veel geregeld moest worden. Hierdoor waren het lange werk weken en stond ik continu aan. Maar het werk is en blijft leuk en is super divers. Hier haal ik enorm veel energie uit. Het voelt niet als werken, daardoor kun je ook makkelijker lange weken draaien. Nu de evenementen afgelopen zijn heb ik ook even de tijd gehad om tot rust te komen en terug te kijken op de afgelopen periode.  

 

Wat is voor jou het verschil tussen de rol van bedrijfsleider en pachter? Roy Bruine Pij.jpg

Grappig dat je dit nu vraagt, want ik heb onlangs een gesprek gehad met de huidige bedrijfsleider, Casper. Ik zit nog te veel in de bedrijfsleiders rol, in plaats van mijn ondernemersrol. Waardoor ik nog te veel taken zelf oppak wat denk ik ook logisch is.   

Dat is ook een leerproces en het besef is nu gekomen. Dat is denk ik ook stap 1 waar iets in dient te veranderen. We zijn nu bezig om meer structuur aan te brengen in het hele bedrijf. 

Voorheen had ik daar niet de mogelijkheid toe. Het grootste verschil nu, los van de eindverantwoordelijkheid, want financieel ben je gewoon verantwoordelijk voor alles wat je doet, voelt het voor mij dat ik loon naar werk heb gekregen. Ik vind dat ik het verdien om De Pij te runnen. Zo voelt het ook. In deze rol ga je meer van bovenaf kijken. Je staat minder op de vloer, daar heb je ook minder tijd voor. Wat soms wel jammer is maar waar je aan de andere kant nieuwe ideeën direct in werking kan zetten.  

 

Wat vind je het leukst om te doen? 

Dat is lastig om te zeggen. Iedere dag is anders. Dat vind ik juist het mooiste van deze job, de diversiteit. Je moet zoveel verschillende dingen doen. De ene dag ben je bezig met het ontwikkelen van een nieuwe kaart. Nu ben ik bezig met recepten voor spareribs en kip. Dat is superleuk. En morgen zit ik weer volop in de afspraken voor de winter. Tijdens alle drukte van de voorbereidingen en het uitvoeren van een evenement is het supertof om tussendoor even een kijkje te nemen. Het is mooi om te zien dat andere mensen genieten. Daarvoor werk je in essentie voor in de horeca.

 

Wat is nu je connectie met Meyer? 

Als pachter heb je de mogelijkheid en ruimte om dingen zelf te blijven ontwikkelen. Het contact met Meyer is er vooral voor advies en ondersteuning vanuit de verschillende afdelingen op het servicekantoor. Het is heel fijn om een bedrijf als Meyer achter je te hebben staan, als ik even iets niet weet dan kan ik hierop terugvallen. Zaken over een personeelscontract, BHV aanvraag of vragen over inkoop zijn punten waarvoor ik bijvoorbeeld wel eens contact heb met het servicekantoor. Daarnaast lopen bepaalde contracten via Meyer die aan mij gefactureerd worden.  

Toevallig was ik laatst ook op kantoor om de cijfers te bespreken en te bespreken hoe het gaat en samen even terug te blikken op de afgelopen maanden.  

Dat is ook wel even fijn, om toch ook nog die feedback en terugkoppeling te kunnen geven. En daarover in gesprek te kunnen gaan. Er zit gewoon ontzettend veel expertise binnen Meyer. 

 

Wat zijn voor jou de voordelen van het pachten? 

Het belangrijkste is dat je met een relatief laag, nagenoeg geen investering, je eigen bedrijf kunt opzetten. Of voort kunt zetten. Je huurt het pand en betaalt pacht voor het concept. 

Doordat het een pacht constructie is heb je een lage investering en laag risico. In het begin ligt het risico meer bij Meyer en op de lange termijn zal het risico meer bij mij liggen. Daarnaast stapte ik in een zaak wat ik in principe al door en door kende en goed liep met een bestaand concept. Hierdoor hoef je niet iets te bouwen en van het begin op te tuigen maar kun je verder gaan bouwen aan het succes van de zaak. En als de zaak voor een lang termijn goed draait, kun je op een gegeven moment gaan kijken wat je er eventueel bij kunt gaan doen.  

 

Kun je een regel of richtlijn benoemen die bij het pachten komt kijken? 

Er zijn verschillende regels in het afnemen van producten en contracten. Hoe groter de plas, hoe groter het voordeel is voor iedereen. De richtlijnen zijn er niet zonder reden. Hierdoor kun je ook meer korting krijgen en natuurlijk deel je daar ook wel in met Meyer. Het heeft geen zin om bij 36 verschillende leveranciers producten af te nemen. Voor personeelszaken werken we al jaren met Persoonality. Kan het ergens goedkoper? Wie weet, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het makkelijker of beter wordt. Een lange relatie is vaak veel waard. Hierdoor heb ik zelf niet veel moeite met de richtlijnen. Goedkoper wil niet altijd zeggen dat het beter of makkelijker is.  

 

Hoe kijk je tegen de toekomst aan? Heb je nog bepaalde ideeën of projecten die je wilt oppakken?  

In ieder geval bouwen aan het concept de Bruine Pij.  

Volgend jaar bestaan we 50 jaar. Dan wil ik natuurlijk wel uitpakken. Ik ben nu met allerlei evenementen bezig. Hoe we de evenementen dit jaar zijn aangevlogen is denk ik al een hele verbetering maar ik heb zelf nog wel een aantal ideeën hoe we dit nog beter kunnen doen in de toekomst. Maar daar kan ik niet zoveel over zeggen. 😊  

De Pij is een plek waar mensen kunnen uitgaan, borrelen of lunchen. Maar het is ook een plek waar veel mensen een speciale betekenis aan hebben. Ze hebben elkaar hier ontmoet en komen dan geregeld terug. In mijn optiek moeten we weer een beetje terug naar vroeger waarbij het meer een merk was en dit ook uitdragen.  

Blog Baas.png

Hoe heeft het personeel gereageerd op de wisseling van pachter? 

Het is erg leuk om te zien dat iedereen zo blij voor me was. Goed voorbeeld doet volgen, ik werk zelf net zo hard mee. Hierdoor merk je ook dat het personeel meer gemotiveerd en meer gedreven is. Begin april hadden we 2 enorm drukke dagen, waarbij we eigenlijk te krap in personeel stonden maar toch stonden ze met een glimlach en met plezier allemaal te werken.  

Bijvoorbeeld het Jazz festival dat 5 dagen duurt. Op zondag heeft iedereen al 4 dagen keihard gewerkt. Maar dan toch blijft de sfeer er goed in zitten. De band was om 18:30 klaar met spelen en om 19:30 waren wij klaar met opruimen en zaten we met z’n alle pizza te eten en bier te drinken. Er waren 15 medewerkers aan het werk maar er kwamen ook nog eens 15 mensen extra helpen opruimen voor niets. Hen hebben we mee op stap genomen als bedankje. Dit is zo’n typische avond waarbij het als één grote familie voelt.  

 

Wat wil je de huidige/ nieuwe bazen meegeven? 

Op het moment dat iemand al de gedachten heeft om te gaan pachten betekent dat, dat degene dat graag wil. Ga met anderen in gesprek om te sparren. Om het hele traject te horen. Ik heb met Thomas – pachter van Moeke Enschede ook een gesprek gehad van 1,5 uur om mijn ervaring te delen.  
Stel vervolgens deadlines. Dat heb ik niet gedaan. Je hebt tijd nodig om je voor te bereiden op die stap. Voor het tekenen van het contract en de daadwerkelijke overgangsdatum zijn 2 maanden wel fijn. Dan loop je ook niet continu achter de feiten aan.  

Maar vooral, volg je hart. Ik heb in 2022 de keuze gemaakt om terug te gaan naar De Pij. Dit was voor mij ook de enige horecazaak waar ik wil zijn. 

Toen ik ging stoppen bij de Pij heb ik er wel over na gedacht om een eigen zaak te beginnen, maar er was maar een café wat ik zou willen; een bruin café, in Breda, in het centrum op een plein. Dat zijn er niet veel. Toen werd het mij wel duidelijk dat er echt maar één café is dat ik wil runnen. En dat is De Bruine Pij! Nu, 6 jaar later is dan eindelijk zover!


Deel deze pagina:


Gerelateerde blogs