Door heel Nederland is Meyer Beheer verantwoordelijk voor verschillende Burger King vestigingen. Hoe werkt het om te werken met zo'n bekend merk? Wat houdt het hebben van een franchise contract in en wat maakt het werken in deze branche zo leuk? Jeroen Verhoeven, CFO van Meyer Beheer vertelt er meer over.
Hoe is Meyer Beheer destijds begonnen als franchisenemer van Burger King?
Eind 2016 kregen wij van meerdere partijen de vraag of wij interesse zouden hebben in de master franchise van Burger King. Op dat moment voelde wij ons natuurlijk ontzettend vereerd om één van de partijen te zijn in Nederland die benaderd werden hiervoor. Laurens had daarvoor al wel vaker gekeken naar het merk Burger King. Met name omdat wij als Meyer Beheer veel kansen zagen in Nederland voor het merk.
Wat waren de kansen die jullie hiervoor zagen?
Het merk Burger King was in Nederland destijds echt nog onderbelicht, er was hier weinig tot geen marketing. Verder vonden wij ook dat er veel kansen lagen op het gebied van gastvrijheid.
Als Meyer Beheer hebben we gastvrijheid heel hoog staan en hebben we natuurlijk ook een ruime ervaring binnen de horeca. Meyer Beheer zou veel kunnen toevoegen en een extra boost kunnen geven aan het merk Burger King.
Hoe ging het verder toen de keuze was gemaakt om te gaan starten met Burger King?
Dat is nog een behoorlijk traject geweest. Vanuit Amerika moet je eerst toestemming krijgen om überhaupt met het merk aan de slag te mogen gaan. Hier hebben veel gesprekken voor plaats gevonden. Dat is wel typisch aan een franchise, je kan daar niet zomaar mee beginnen.
Dit is met name vanuit de gedachte uit Amerika om het merk te beschermen. Waar je ook ter wereld bij de Burger King komt, het moet overal goed zijn. Overal moet het met dezelfde snelheid, zelfde smaak en zelfde beleving worden uitgevoerd. Kwaliteit beheersing is bij de Burger King dan ook super belangrijk. Vanuit Burger King Amerika heb je allerlei systemen om dit te controleren. Voor ons was dit natuurlijk heel interessant om te zien, aangezien de quick service markt nog nieuw was voor ons
Waarom was dit voor Meyer Beheer zo interessant?
In Nederland hebben we nu meerdere Moekes opgezet en zijn we echt bezig geweest met het opzetten van het concept. Hier zagen we natuurlijk mooie kansen om te zorgen voor wat kruisbestuiving. Vanuit allebei de kanten zouden we veel van elkaar kunnen leren.
Je gaf eerder aan dat Meyer Beheer is begonnen met een master franchise. Dit is echter nu niet meer het geval. Wat is hier gebeurt?
Bij het opzetten van je organisatie voor een master franchise heb je natuurlijk altijd wat opstartproblemen. Daarna kwam helaas ook COVID-19, wat ook veel gevolgen heeft gehad. We hebben toen veel gesprekken gevoerd en uiteindelijk in goed overleg besloten om toch de master franchise terug te geven aan Zwitserland. Dit betekent dat we wel meerdere Burger Kings als franchise zouden houden, maar niet meer de controle en verantwoording hebben voor heel Nederland.
Het merk is er nog steeds bij gebaat om te groeien en er liggen nog voldoende kansen . We geloven in de kracht van het merk, maar we geloven ook in ons eigen groei tempo.
Kwaliteit is bij Burger King heel belangrijk. Hoe wordt dit gecontroleerd?
Zoals al eerder benoemd hebben ze daar vanuit Amerika verschillende systemen voor. Daarnaast worden er veel audits gehouden bij het personeel. Deze audits zijn ontzettend streng en hierbij is het heel moeilijk om hoge scores te halen. Om een simpel voorbeeld te geven; handen wassen, is niet zomaar handen wassen. Het is echt een procedure met een heel stappenplan. Op het moment dat er een audit is, mag je geen één stap vergeten. Je krijgt dan direct een aantekening.
Ik durf momenteel echt te zeggen dat wij het met onze Burger Kings momenteel heel goed doen. We zijn dan ook heel trots op de operationele teams hoe zij dat elke dag weer zo goed op orde krijgen.
Zijn er dingen die nog niet vanuit Amerika worden geregeld maar jullie als Meyer Beheer hebben opgepakt?
Jazeker, naast alle harde standaarden zijn wij echt bezig om ook de soft skills naar een hoger niveau te tillen. Dan bedoel ik met name een stuk gastvrijheid, maar ook dat de medewerkers die bij de Burger King werken trots zijn op hun eigen zaak! We willen echt dat iedere gast zich bijzonder voelt en echt door heeft dat ze voor een mooi kwalitatief product bij de Burger King komen.
Waar liggen volgens jou nog kansen voor Burger King?
We zijn echt overtuigd van de kwaliteit van de producten van Burger King, ten opzichte van andere grote fastfood ketens. Burger King onderscheidt zich vooral op smaak, maar dat zou meer naar buiten gebracht mogen worden! Wat mij betreft liggen de kansen dus echt op het gebied van marketing.
Wat is het voordeel van een franchise? Dat het merk al bekend is?
Ja, dat vonden wij wel toen we erin stapten. Het is toch wel één van de topmerken in de wereld. Dat is toch stoer dat je als bedrijf ook zo’n merk in je portofolio hebt. Wij vinden Moeke natuurlijk ook een stoer merk, maar het is niet zo dat als je buiten Nederland komt ze het merk kennen. Dat is de volgende stap voor Moeke, haha.
Wat zijn nog meer de voordelen van een franchise?
Wij gingen er van uit dat alles top geregeld zou zijn. Dat bleek wat minder het geval te zijn. Uiteindelijk hebben we nog heel veel zelf moeten uitzoeken en uitvinden. Maar goed, daar leren we ook weer van. Verder is het wel een kleine wereld, als iemand voor Burger King werkt, werk je er óf heel kort óf heel lang. Ons doel is natuurlijk om mensen heel lang bij ons te laten werken met het merk Burger King of bij andere van onze merken.
Maar daarnaast willen we ook kansen geven binnen Meyer Beheer. We hebben nu natuurlijk twee verschillende richtingen, quick service en full service. En die twee moeten toch nog wat meer naar elkaar toe komen. Zodat er ook meer mogelijkheden komen om voor een medewerker een de switch te maken.
Wat is volgens jou het grote verschil tussen quick- en fullservice? Hoe ga je hier als organisatie mee om?
Het allerbelangrijkste is, dat in beide het woordje service zit.
Ik zie Burger King niet als echt iets anders dan alle Moekes die we al eerder in ons portofolio hadden. Ik zie het echt als één van de merken die we hebben.
Natuurlijk zit er operationeel een verschil in omdat je veel meer met audits te maken hebt. Voor de fullservice hebben we niet een partij die ons controleert. Wij controleren ons zelf. Bij Burger King hebben we dat wel, je moet echt aan bepaalde eisen voldoen.
Voor ons als organisatie is het juist heel interessant dat we beide kanten op, veel van elkaar kunnen leren.
Werk je als organisatie veel samen met andere franchisenemers in Nederland?
Ja, daar werken we veel mee samen, maar ook daar zie ik nog veel mogelijkheden. Toen we als masterfranchise fungeerden moesten we ook, meer uit controle, wat meer met de andere franchise vestigingen samen werken.
Doordat we deze verantwoordelijkheid niet meer hebben is iedereen wat meer gelijk geworden. Daardoor merk je ook wat meer een soepelere samenwerking en daar kunnen we nog meer voordelen uit halen. We kunnen uiteindelijk alleen maar van elkaar leren.
Wat maakt het voor werknemers zo leuk om voor Burger King te werken?
Het gaat niet alleen maar om het bakken van Burgers, onze medewerkers zorgen echt voor een stuk service naar de gasten.
Ik denk eigenlijk dat dat voor alle horeca hetzelfde is. Het is altijd hard werken, maar je maakt echt onderdeel uit van een team. Je doet het wel met z’n allen.
Op het moment dat je een hele drukke dag draait, kan je ’daarna trots uitpuffen omdat je het met elkaar hebt gefixed. Echt een teamgevoel.
En ook in de Burger King is geen dag hetzelfde, iedere gast is weer anders!
Wil jij ook werken bij Burger King? Bekijk hier de vacatures!
Deel deze pagina: