Gastvrijheid staat centraal in de horeca. De ideale gastheer of gastvrouw is dan ook een en al gastvrij. Gastvrijheid zit in het persoonlijke wat jij als horecabaas aan de gast kan overbrengen. Hoe zorg jij als persoon ervoor dat de gasten een fijne ervaring hebben? Dit klinkt vanzelfsprekend, maar het is voor de beleving van de gast het allerbelangrijkste!

 

Denk maar eens aan het laatste moment dat jij echt positief verrast was door gastvrijheid. Hierbij zullen altijd één of meerdere personen een doorslaggevende rol hebben gehad in jouw beleving. Die extra glimlach, de extra stap of de oprechte interesse; het gevoel wat je de gast geeft, dát maakt het verschil. 

Met de volgende tips ben jij straks de ideale gastheer/gastvrouw en straal jij direct gastvrijheid uit!

 

1.       Zorg voor een warm welkom!

Begroet de gasten direct als ze binnen komen lopen met een grote glimlach. Neem even de tijd voor ze, luister goed naar de wensen en loop met ze mee naar tafel. Wees vriendelijk en open!

De eerste indruk is ontzettend belangrijk, hier vormt de gast zijn eerste beeld. Als deze is gevormd, is het moeilijk om deze snel te veranderen. Bij een negatieve eerste indruk moet je daarna dus extra hard je best doen om deze om te zetten naar een positieve indruk.RijkinBeeld-5021.jpg

2.       Communiceer en toon interesse. 

Stel vragen en probeer mee te denken met je gasten. Luister goed naar de gasten en val ze niet in de reden.

Als je met de gast communiceert, probeer dan zoveel mogelijk met hun te levelen. Leer in te schatten wanneer welke gasten iets wel of niet willen en waar hun behoeftes liggen. Vind je het inschatten moeilijk? Stel open vragen aan de gast zodat je achter de behoeftes komt.

3.       Geef suggesties.

Laat de gast weten dat jij verstand hebt van de menukaart en geef de gast persoonlijk advies. Denk echt met de gast mee en speel in op wat de gasten aangeven.  ‘Persoonlijk vind ik de Burger met blauwe kaas en bacon heel lekker’ of ‘Heeft u ons blonde biertje van de tap al geprobeerd? Dat is echt mijn favoriet!’

4.       Zet net dat stapje extra.

Doordat jij communiceert met de gast kom je echt ander de behoeftes, probeer hierbij dan ook de behoeftes van de gast te overtreffen. Vaak zit dit in kleine dingen. Hebben de gasten een hond mee? Zorg uit jezelf voor een bakje water. Twijfelen ze tussen twee speciaal biertjes van de tap? Laat ze van allebei een klein beetje proeven. Wees creatief en laat merken dat je mee wil denken met de gast.

5.       Wees jezelf!

Het allerbelangrijkste; blijf jezelf! De gast zal merken dat jouw enthousiasme uit jezelf komt en hierdoor komt het extra goed over. Gastvrijheid zit ‘m vaak in de kleine dingen. Wees creatief en geef je gasten alle aandacht die ze verdienen. Alleen zo zorg jij ervoor dat de gasten terugkomen!

 

 

 

Sta jij te springen om met deze tips de perfecte gastheer/ gastvrouw te worden?
Klik dan hier voor onze openstaande vacatures. 

Deel deze pagina:


Gerelateerde blogs