Meyer Beheer heeft verschillende horecazaken in beheer. Maar nu ook een heel nieuw concept wat onlangs is geopend; Grand Café Bellevue! Voorheen was dit de Drie Zussen in Tiel.

Hoe ziet het opzetten van een heel nieuw concept eruit?

Roxana, Marketing Manager en Eelco, Operationeel Directeur bij Meyer Beheer zijn hier veel bij betrokken geweest. Ze vertellen ons hier graag meer over.

 

Hoe is het idee ontstaan om de Drie Zussen een nieuw concept te geven?

Eelco: Toen we de Drie Zussen overnamen van de vorige eigenaar hebben we samen een afspraak gemaakt om binnen een jaar het concept en de volledige naam te veranderen. Deze afspraak hebben we gemaakt omdat Drie Zussen in Tiel onderdeel was van een lokale keten met meerdere vestigingen. Door omstandigheden en de pandemie heeft dit uiteindelijk langer geduurd. In de 2e lockdown hebben we alle plannen uitgewerkt en hebben we op 1 juli de deuren opnieuw kunnen openen.

 

De beslissing om de naam te veranderen in Bellevue was vrij snel gemaakt. Het prachtige pand heet namelijk ‘Bellevue’. Daarnaast heeft dit pand echt een rijke geschiedenis in Tiel.

 

Grand_Caf_Bellevue_Tiel_web-6_JPG.jpg

De naam was snel besloten, maar daaromheen is een heel nieuw concept bedacht. Hoe is dit proces gegaan?

Roxana: We zijn begonnen met verschillende brainstormsessies. Wat vonden we opvallend? Wat maakt deze locatie zo bijzonder en wat kunnen we hiermee? De locatie is goed bekend in Tiel en heeft veel geschiedenis. Als je ernaar toe rijdt dan zie je het pand op een heuvel liggen, uitkijkend op de mooie Waal. Het concept is dus ontstaan vanuit het verleden en de positie van het gebouw.

Tijdens een brainstorm sessie met ons reclamebureau kwamen ‘perspectief’ en ‘ernaar uitkijken’ al snel naar boven. Dit hebben we gebruikt als uitgangspunt en zijn hier het concept verder om heen gaan bouwen. En natuurlijk betekent de naam van het pand Bellevue mooi zicht. Dus is het geworden: Bellevue. Heel Tiel kijkt ernaar uit.

 

Hadden jullie een doelgroep in gedachten bij het ontwikkelen van het nieuwe concept? Speelde de doelgroep ook mee tijdens de ontwikkeling van dit nieuwe concept?

Eelco: Ja, zeker. Het grote verschil tussen de rol van Roxana en mijzelf is dat ik vooral alles op gevoel doe en Roxana heeft natuurlijk wel een onderbouwing nodig om het echt goed op te kunnen zetten. Dit is dus ook het geval bij de doelgroep.

Het blijft altijd lastig en dan komt de vraag naar voren; ben je intern of extern gericht? En zetten we een nieuw concept op omdat we denken dat de gast dat nodig heeft of omdat we uit onze eigen motivatie het heel tof vinden. Voor mij is dit dat wij geloven in het concept en denken dat het een toevoeging is! Roxana zal dit ongetwijfeld anders vinden, maar daarom heb je ook meerdere blikken nodig om een concept op te zetten.

 

Maar je moet ergens toch wel weten of mensen er behoefte aan hebben?

Eelco: Dat klopt zeker, maar uiteindelijk hebben mensen altijd behoefte aan de horeca en diens gastvrijheid. Je ziet door de jaren heen dat dit nooit veranderd. Concepten blijven zich ontwikkelen, maar die kern gastvrijheid blijft. Mensen willen een avondje uit, elkaar ontmoeten. Bij ons doen ze dat met een kopje koffie of een biefstuk. Daar bouwen wij iets omheen.

Ik geloof dat we een hele brede doelgroep aanspreken, of het nou Moeke of Bellevue is, Je wil dat je daar met je collega’s op donderdag middag kunt komen eten, vrijdagmiddag met je vrienden kan borrelen en op zondag met je ouders komt eten. Het moet allemaal kunnen. En dat is wat wij graag willen doen.

 

Roxana: ik heb inderdaad een andere mening hierin. Ik denk dat je keuzes moet maken en niet voor iedereen tegelijkertijd relevant kan zijn. Kiezen, om gekozen te worden. Ik heb dat in dit proces losgelaten. Eelco en zijn team hebben al zoveel ervaring in de horeca, daar moet ik op vertrouwen.  

 

Hoe ziet het team eruit waar jullie een nieuw concept mee bouwen?

Eelco: Dat is een samenspel tussen de operatie, het ontwerpteam, marketing en SuperRebel, het marketing bureau waar we mee samen werken. Zij helpen ons om dit vorm te geven.

Wij gaan in eerste instantie ons idee aan hen pitchen. Waarin we vertellen wat we graag willen doen, wie we willen zijn en wat we er mee uit willen stralen. Zij gaan hier vervolgens mee aan de slag en gaan dit verder vorm geven. SuperRebel komt met verschillende voorstellen wat betreft het logo en de huisstijl. Dit gaat vaak nog een aantal keren op en neer omdat we door deze voorstellen weer verder nadenken en onze ideeën specifieker kunnen maken.

Hier gaat veel tijd inzitten omdat we over elk lijntje goed nadenken en hier ook iets van willen vinden. Uiteindelijk zijn we allemaal tevreden en is het geworden wat het nu is!

 

Roxana: Je komt tot een beslissing op het moment dat je je echt verbonden voelt met wat je ziet. Het moment dat je voelt: Ja, dit is hem! 

 

Eelco: Nadat we het concept duidelijk hebben omschreven en het juiste logo hebben gevonden gaan we uitgebreid in gesprek met het ontwerpteam onder leiding van Walter en Gerrit. Zij zijn degene die de zaak helemaal ontwerpen. Zij kijken naar de technische mogelijkheden, de fysieke indeling en bepalen ook de materialen, het meubilair en de kleuren op de muur. Dan komt het concept helemaal samen.

Bellevue_tiel_opening-web-100_JPG.jpg

 

Je hebt het over de operatie, maar het merk moet natuurlijk ook op de markt gezet worden. Hoe werkt dat proces? Waar moeten we dan aan denken?  

Roxana: Het concept op de markt zetten was voor ons een klassieke marketing case. Zo hebben we geflyerd, persberichten uitgezet en betaalde advertenties laten lopen. Daarnaast hebben we ook een ontzettend leuk openingsevenement georganiseerd en gepromoot, wat voor veel bereik heeft gezorgd.

 

Is alles volgens plan verlopen tijdens het gehele proces? Waren er dingen die heel goed gingen of waren er ook obstakels?  

Roxana: Ik kan eerlijk toegeven dat de engagement online boven verwachting is geweest. Van tevoren vond ik dit lastig in te schatten, omdat we tijdens de verbouwing de communicatie stilgelegd hebben. Als ik hier op terug kijk hadden we dit anders kunnen doen. Maar gelukkig gaven de gasten ons direct een warm welkom. Dat was heel mooi om te zien!

 

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om de aandacht van de gasten te houden terwijl je nog niet open bent, maar wel bezig bent met een nieuw concept.

Eelco: Dat is ook zeker lastig. Uiteindelijk is het doel van zo’n merk dat je on top of mind bent bij de gasten. Dat kost tijd, dat is bij ieder merk zo.  Als mensen plannen maken om uit eten te gaan. Hebben ze vaak een paar zaken in hoofd waar tussen ze een keuze maken; en daar moet je tussen komen als Bellevue! Dat kost even tijd, maar om dit resultaat te behalen moet je ook zorgen dat je de verwachtingen van de gasten waar maakt of zelfs overtreft. Er gaat vaak wel een paar jaar overheen voordat je een vaste waarde bent in de regio.

 

Roxana: Na het lanceren van het concept is dat onze volgende uitdaging. We zijn erin geslaagd om het nieuwe concept op de kaart te zetten. Iedereen in de regio heeft ervan gehoord en heeft het gezien. Je kan het namelijk niet missen als je in Tiel bent, je rijdt er niet zomaar voorbij. Nu is de volgende opdracht om in de top 3 voorkeuren te komen bij mensen die uit willen gaan eten.

 

Eelco: Ik weet niet hoe het voor jullie is, maar ik ga altijd naar dezelfde zaak toe als ik ga uiteten. Dat komt omdat ik niet zo van verandering houd. Dus als ik ergens wat wil gaan eten dan ben ik altijd heel geneigd om naar hetzelfde te gaan. Dan weet ik dat het lekker is, wat het kost en wat ik kan verwachten.

 

Roxana: Bestel je dan ook altijd hetzelfde?

 

Eelco: Dat valt mee. Maar goed, eigenlijk willen wij dat patroon bij de gasten doorbreken. We willen ervoor zorgen dat wij ook worden opgenomen in de plek waar ze vaak heen gaan. Ze moeten van ons denken; daar is het altijd goed, daar willen we naar toe.

 

 

Hoe denken jullie dat de Bazen van Bellevue dit proces hebben meegemaakt?

Roxana: Vanuit mijn perspectief zag ik dat het team toe was aan vernieuwing. Ze hebben het nieuwe concept omarmd en uitgedragen.

Na een lockdown en een verbouwing zou je ook denken dat je een uitdaging hebt op het gebied van werving. Maar door het nieuwe concept en de manier waarop wij hebben gecommuniceerd, is er heel enthousiast geworven en gesolliciteerd. Het concept trekt mensen aan, ze worden er graag mee geassocieerd.

 

Eelco: Dat denk ik ook. Alles is nieuw en mooi. Ik merk ook wel dat een team echt onderdeel is van een nieuwe zaak, ze hebben samen hard gewerkt om het op te zetten en dit merk je in de dynamiek van het team. De trotsheid voor de zaak spat ervan af!

Bellevue_tiel_opening-web-6_JPG.jpg

We zijn nu een tijdje verder, het concept staat. Wat vinden jullie van het resultaat?

Roxana: Eerlijk gezegd; is Bellevue mijn favoriet! Ik ga er heel graag naar toe. Bijvoorbeeld op zaterdag om naar de live muziek te luisteren. Daarnaast houd ik van de kaart en het interieur. Echt een hele mooie zaak!

 

Als ik vanuit mijn marketing rol kijk ben ik vooral heel trots op de website en de menukaarten. De vormgeving van de uitingen is echt uniek. Ik kijk ernaar uit om ons doel voor het komende jaar te behalen. Want de zaak en het team verdienen het, daar gaan we alles voor inzetten.

 

Eelco: We blijven natuurlijk continu bezig met verbeteren. Een horeca zaak is nooit af. We blijven ons afvragen wat we beter kunnen doen en hoe we het mooier kunnen maken. Bijvoorbeeld de akoestiek, geluidsboxen en de decoratie. Daar zijn we nu ook nog volop mee bezig.

 

Bellevue_tiel_opening-web-98_JPG.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wij vonden het leuk om hen te spreken. En wat een proces is het geweest! Wij hebben veel nieuwe inzichten gekregen en hopen jullie ook.

 

Wil jij nu ook voor zo’n gaaf concept als Bellevue werken?
Solliciteer dan hier.

Deel deze pagina:


Gerelateerde blogs