e1.jpg
De horecabranche is een veel veranderende branche, hier proberen alle ondernemers natuurlijk zo goed mogelijk op in te spelen.
Wat gebeurt er in de markt en hoe doe je dit? We spreken erover met Eelco Kuijpers, Directeur horeca van Meyer Beheer.

 

 

 

 

Hoe kijk jij tegen de laatste horecaontwikkelingen aan?

 

Momenteel lijkt het erop dat we na Corona weer beetje bij beetje terug kunnen naar normaal. Ik hoop dat we snel weer op het niveau van 2019 komen. Naast de maatregelen die vanuit de overheid worden opgelegd worden we nu vooral ook geremd door een gebrek aan collega’s op de vloer.

Als alles weer bij het oude is zullen mensen weer steeds vaker uit eten gaan. Deze ontwikkeling is al langer gaande. Ook zal de “delivery” in de markt steeds belangrijker worden.

 

Als mensen ervoor kiezen om buiten de deur te eten zit ook daar verschil in. Mensen nemen de tijd om uit eten te gaan óf ze gaan snel een hapje eten omdat ze geen zin hebben om te koken. Als horeca moeten we hier natuurlijk goed op inspelen.

Vroeger was dit heel anders. Toen ik nog thuis woonde gingen we misschien twee keer per jaar uit eten. Bijvoorbeeld als we iets te vieren hadden zoals een verjaardag. Wat je nu ziet is dat mensen wekelijks of misschien zelfs vaker per week uit eten gaan of ergens lekker gaan borrelen. Het gebruik van horeca krijgt daarmee een steeds functioneler karakter.

 

Merk je ook dat dit zorgt voor ander gedrag bij de gasten?

 

Jazeker, de keuze hangt vaak af van de behoefte op dat moment. Waar heb ik zin in? Daarna kiezen mensen de plek waar ze gaan eten die daar het beste bij past. Het moet vaak niet te ingewikkeld zijn. Na anderhalf uur ben je weer thuis en neem je lekker de tijd om bijvoorbeeld een kop thee te drinken of even televisie te kijken.

Hierdoor denk ik dat uit eten gaan een stuk toegankelijker moet zijn, dit zie je dan ook gebeuren.

 

Wat is nog een andere horecaontwikkeling die je veel ziet terugkomen?

 

De ene keer willen ze graag de super grote schnitzel, maar de andere keer willen ze ook een gezondere en bewustere keuzen. Daarom zie je op onze menukaarten ook steeds meer vegetarische en ook veganistische gerechten. Dan heb ik het niet alleen over vleesvervangers maar ook alternatieven op basis van plantaardige producten.

delft106.jpg

Maar niet alleen dat, je ziet ook de gezondere keuzes terugkomen in bijvoorbeeld de dranken. Voorheen had je alleen de keuze uit Chaudfontaine en misschien een Cola Light. Nu kan je er ook voor kiezen om suikervrije en koolzuur vrije frisdranken te nemen, maar ook alcoholvrije biertjes of cocktails worden steeds vaker besteld.

 

Het is natuurlijk ook logisch dat als je vaker uit eten gaat,  je niet altijd ongezond wilt eten of drinken. 

 

Denk je dat Meyer Beheer hier al goed op inspeelt? Of zijn er nog stappen te maken?

 

Allebei, ik denk dat we zeker al goed bezig zijn. Maar er liggen ook nog kansen om ons nog verder te ontwikkelen. Het is belangrijk dat we dichtbij onszelf en ons concept blijven maar de langdurige trends altijd volgen. 

 

Je benoemt nu vooral twee ontwikkelingen. Welke van de twee heeft het meeste impact gehad op de horeca?

 

Ik denk in ieder geval hoe vaak we uit eten gaan. Dit willen we met Moeke echt uitstralen. Zodra de gast bedenkt 'Goh, waar zullen we vanavond eens borrelen of eten?' moeten ze direct aan ons denken. Het is de bedoeling dat die toegankelijkheid goed over komt bij onze gasten. 

 

Hoe bereik je dit als organisatie?

 

Dit willen we voor elkaar krijgen door een mix vanduidelijke marketing, een goed concept, een goede gastervaring en mond -tot-mond reclame. Je moet zorgen dat je altijd on top of mind bent. We serveren daarbij herkenbare gerechten met een topkwaliteit, de gasten willen daar voor terug komen. 

 

Welke trends en ontwikkelingen zou je graag nog zien gebeuren in de toekomst?

 

Wat ik graag nog zou willen is dat de horeca weer meer als een echt vak wordt gezien. Dat meer mensen bewust kiezen voor de horeca als carrière en er alles uit willen halen. Dat er meer specialismes komen en mensen zich kunnen blijven verdiepen en ontwikkelen. Meyer Beheer speelt hier een belangrijke rol in om onze collega’s deze mogelijkheden dan ook te bieden.

 

Als laatste vraag; Heb je nog een goede tip voor alle (aankomend) horecabazen die solliciteren via onze website?

 

Wij kunnen je alle skills leren, alleen moet je wel echt gemotiveerd en enthousiast zijn. Je moet het echt willen en dan heb je er een toffe job en gezellige horecafamilie bij! 

 

STG_5919.jpg

 

Enthousiast!? Word ook Baas in de Horeca! 

Bekijk hier de vacatures. 

 


Deel deze pagina:


Gerelateerde blogs