We spreken Stéphanie Sales & Marketing Manager over haar rol bij Meyer Beheer. Wat houdt haar bezig, hoe ziet haar functie eruit? En hoe combineert ze deze twee afdelingen?
Ontzettend leuk om al vooraf te vertellen dat Stéphanie geen onbekende is bij Meyer Beheer. In haar studententijd heeft ze hier ook voor gewerkt.
In welke functie ben je begonnen bij Meyer Beheer?
Ik ben begonnen in maart 2022 als Salesmanager bij Meyer Beheer. Samen met het Sales team zijn wij verantwoordelijk voor de banqueting en de samenwerkingen bij de verschillende Moeke’s en Bellevue Tiel. Per september valt de Marketing afdeling ook onder mijn hoede, wat ik ontzettend leuk vind. Vanuit het management is besloten deze twee afdelingen samen te voegen en aan mij de eer om dit aan te sturen.
Hoe ziet Sales eruit bij Meyer Beheer?
Bij de afdeling Sales worden alle aanvragen opgepakt die binnenkomen. Hierbij moet je denken aan bruiloften, verjaardagsfeesten en zakelijke aanvragen. Hierbij streven wij ernaar om binnen een korte periode een offerte te sturen aan de hand van het gesprek met de gast waarin de wensen en behoefte worden besproken.
Kijkend naar de toekomst is het de bedoeling dat de Sales afdeling actiever gaat anticiperen op de markt en de ontwikkelingen. Hierbij kan je denken aan; wat zijn de trends, waar boeken gasten nu hun bijeenkomsten en waarom. Welke lokale/nationale samenwerkingen hebben een toegevoegde waarde en nog belangrijker hoe kunnen we elkaar versterken.
Met andere woorden; hoe kunnen wij ervoor zorgen dat onze locaties aantrekkelijk blijven voor onze gasten.
Daarnaast is het belangrijk dat wij blijven meedenken met de gasten. Dat kan alleen als je echt naar je gasten luistert en ook daadwerkelijk hoort wat ze zeggen. Wanneer krijg je bruikbare informatie? Als je de juiste vragen stelt en oprecht wilt weten wat zij missen.
Om bovenstaande in goede banen te leiden is het belangrijk dat wij als team professioneel te werk gaan en hierbij is een goede structuur essentieel.
Nu is de functie als Marketing Manager er ook bij gekomen. Hoe ziet deze functie eruit en hoe versterken ze elkaar?
Marketing zorgt voor het beeld waar Sales over vertelt. Ze zeggen niet voor niets; één beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar zonder de juiste woorden kan de boodschap verkeerd overkomen. Op het moment dat dit op elkaar aansluit ga je een verhaal vertellen. En wij moeten het verhaal van Moeke blijven vertellen.
Om dit te bewerkstelligen probeer ik ervoor te zorgen dat iedereen verder blijft kijken dan zijn eigen afdeling en bezig is met het totaal plaatje. Het kan bijvoorbeeld vanuit Marketing een leuk idee zijn, maar in de operatie te omslachtig. Dan is het zonde van de tijd en moeite, omdat je niet gaat bereiken wat je voor ogen had.
Om ervoor te zorgen dat wij de juiste dingen doen moet je ook hier vragen blijven stellen. Maar ook duidelijk communiceren en vast leggen wat je wilt bereiken en waarom. Waarom doen we wat wij doen? En voor wie doen wij dit? Past hetgeen wat wij nu doen bij Moeke? En waarom? Als je zelfstandige teams wilt moet je coachen en vragen blijven stellen. En dat is wat ik ook doe richting mijn teams.
Hoe ziet jouw gemiddelde dag eruit?
Elke week zit ik minstens één keer met zowel het sales- als het marketingteam. Hierbij bespreken wij lopende zaken, nieuwe projecten, maar kijken we ook hoe de interne processen momenteel verlopen en probeer ik altijd ruimte te creëren om te kijken naar de toekomst. Ik vind het belangrijk om te blijven analyseren wat we doen, waarom we het doen en of we nog steeds het juiste doen. De wereld veranderd constant en wat gisteren goed paste bij je bedrijfsvoering kan de week erna anders zijn. Het enige constante is verandering en daar moet je in mee bewegen, want anders sta je stil.
Bij marketing ben ik momenteel de huidige processen aan het bekijken en veranderen. Eén onderdeel daarvan is dat wij projectmatig gaan werken. Dit zorgt voor een helder overzicht voor de gehele organisatie. Zodat iedereen kan inzien wat de status is van zijn/haar aanvraag. Uiteraard heb je dat niet in één dag gewijzigd, maar de eerste stappen worden gezet.
Daarnaast vind ik het belangrijk om in contact te zijn met mijn team. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat zij zo goed mogelijk kunnen werken. Ik vraag mezelf ook meerdere keren af hoe ik ze kan helpen om nog meer uit zichzelf te halen. Niks zo leuk om te zien dat iemand groeit in zijn rol en zijn vaardigheden met als gevolg dat je als team en bedrijf meer gaat realiseren.
Je had het net over de plannen die je graag ziet in de toekomst. Wat is jouw rol hierin?
Als leidinggevende vind ik dat mijn focus moet liggen op coachen en aansturen. Een sterk team is mijns inziens een team waarbij men zelfstandig is en begrijpt waar we als bedrijf naar toe willen. Dit zorgt voor bewustwording en verantwoordelijkheid bij de medewerker met als gevolg dat je gaat groeien. Het is mijn taak om de grote lijnen helder te hebben en om ervoor te zorgen dat we de juiste koers varen. Letterlijk een stip op de horizon zetten zodat iedereen weet waarvoor we het doen.
Heb je nog tips voor de aankomende horeca bazen?
Heb plezier in je werk en werk daar waar je energie krijgt. Mensen die energie krijgen van hun werk en er plezier in hebben dragen bij aan het succes van een bedrijf. Blijf meedenken, uit je ideeën en blijf met elkaar communiceren. We zijn er samen om ervoor te zorgen dat de gasten een fijn moment hebben in één van onze zaken. Of dat nou voor een zakelijke bijeenkomst, bruiloft, verjaardagsfeestje of een heerlijke borrel is. Laat de gast voelen waarom de horeca zo’n mooie plek is!
Wil jij ook een Baas worden in de horeca? Klik hier om de openstaande vacatures te bekijken!
Deel deze pagina: