lous-Hersteld.jpg

 

 

 

Werving is een belangrijk onderdeel voor het vormen van de teams binnen de horeca. De HR-afdeling is hier dagelijks mee bezig. Hoe zorgen we nu dat we nieuwe medewerkers aantrekken en wat komt hier allemaal bij kijken? We gaan samen zitten met Lous van Prooijen, de HR-manager van Meyer Beheer. Zij kan ons er alles over vertellen!   

 

 

 

 

Het platform Baas in de Horeca is ongeveer 3 jaar geleden opgezet. Hoe loopt dit tot nu toe? 

Dat loopt harstikke goed, mensen solliciteren! Sollicitanten weten Baas en het sollicitatieformulier te vinden, dus dat gaat goed. De afgelopen jaren hebben we met Baas, de functionaliteit van de site en het ontwerp enorme stappen gemaakt.  

 

Om welke reden zijn jullie begonnen met het wervingsplatform?  

In oktober 2018 zijn we met het platform gestart met het idee om de werving en het plaatsen van vacatures te centraliseren. Voorheen lag dat nog bij de horecazaken zelf, waardoor we een stukje uniformiteit en begeleiding miste voor de bedrijfsleider. Door het platform kunnen we ze beter ondersteunen en ontzien van verschillende taken. En daarnaast kunnen we onszelf als bedrijf beter profileren en zorgen we ervoor dat we op alle relevante manieren online zichtbaar zijn en op de juiste kanalen.  

 

Waar komt de naam Baas in de Horeca vandaan? 

We hadden het natuurlijk “Werken bij Meyer Beheer” kunnen noemen en vanuit daar een website op kunnen starten. Er hangen echter zoveel verschillende merken onder en Meyer Beheer hoeft zelf niet persé altijd de boventoon te voeren. Vanuit daar bedachten we dat we beter een opzichzelfstaand idee konden opzetten, iets wat de interesse direct trekt. Samen met een externe partner hebben we daarover gebrainstormd en daar is Baas in de Horeca uitgekomen. Iedereen was direct enthousiast!  

 

Toen bestond Baas in de Horeca écht! Hoe toen verder? 

We zijn rustig begonnen met een redelijk overzichtelijke site met een mooie koppeling met het systeem daarachter. Dat zorgt ervoor dat we op landelijk niveau vacatures binnen één systeem uit kunnen zetten, maar wel lokaal aandacht kunnen geven aan de vacatures en vestigingen.  

Dat is echt een schot in de roos geweest!   

 

& Ondertussen is Baas in de Horeca echt een merk geworden! 

Ja, zeker! Die potentie zagen we toen al, omdat je er zo veel mee kan! Ook in je marketing uitingen. In de eerste lockdown hebben we ook echt het moment genomen om dat merk verder uit te bouwen. Met een eigen logo en een eigen huisstijl. Dit maakt het voor de sollicitanten ook herkenbaar. Het merk leent zich er nu echt voor om overal in meegenomen te worden!  

 

Naast het wervingsplatform zijn jullie ook op andere manieren bezig met werving. Wat komt hier nog meer bij kijken?  

Baas in de Horeca is het middel waar mee we het doel willen bereiken. Medewerkers aannemen! Met dat middel zetten we online verschillende lijnen uit om mensen daarop te laten landen.  

Online was al belangrijk, maar is alleen nog maar belangrijker geworden. Solliciteren gebeurt daarnaast steeds meer vanaf de mobiele telefoon. Niet alleen maar via desktop, wat een paar jaar geleden echt nog wel het geval was. Hier proberen we dan ook weer op in te spelen.   

 

Hoe speel je verder in op de juiste doelgroep? 

Afhankelijk van welke vacature we willen vervullen gaan we kijken welk profiel daarbij past en waar we die mensen kunnen vinden. Hier kunnen we dan online of offline op in gaan spelen.  

Online doen we dat door middel van campagnes op hele uitlopende kanalen. Of dat nou websites zijn of advertenties die terugkomen in je google search en natuurlijk alle social platformen, van Instagram tot TikTok en Snapchat. 

Offline zijn we meer bezig met posters en andere uitingen voor in de zaken. Daarin proberen we steeds te kijken naar nieuwe manieren om het leuk en herkenbaar eruit te laten zien en het gemak van solliciteren ook naar voren te laten komen. Dit wordt namelijk ook steeds belangrijker. 

 

Zo kom je op locaties bijvoorbeeld bierviltjes tegen met een pakkende quote en een QR-code om binnen 2 minuten te solliciteren. Zonder CV. Zo makkelijk kan het soms ook zijn!  

 

Je geeft aan dat het gemak van solliciteren steeds belangrijker wordt. Zijn er andere dingen die veranderd zijn aan de doelgroep?  

Ik denk dat we heel erg bezig zijn met kijken naar de toekomst. De toekomstige (jeugdige) medewerker, benader je echt op een andere manier, waarbij we zeker niet uit het oog willen verliezen dat een gezonde mix op de werkvloer heel belangrijk is. We vinden het bijvoorbeeld mooi om UWV-trajecten te starten, er is vaak voor iedereen wel een plekje bij ons! Tussen de 16 en 86, als je het leuk vindt om te werken en als dat fysiek lukt en als je graag onder de mensen bent. We hebben een vak waarbij we je heel veel kunnen leren. Als jij de motivatie maar hebt!  

 

 

Onderscheid je je daarvan van ‘concurrenten’?  

Er is sowieso veel veranderd de afgelopen jaren in het speelveld en wie daarbij dan onze concurrent is. Waarbij vroeger alleen het restaurant op de hoek een concurrent was, concurreren we nu ook met de fietsbezorgers, thuisbezorgd of supermarkten. Wat maakt dat we daar echt op in moeten spelen. Dit kunnen we op honderd verschillende manieren doen en ja, salaris is er daar één van. 

Maar met inachtneming de toekomstige manier van werken en wat we daarin met z’n allen belangrijk in vinden, is bijvoorbeeld flexibiliteit en werk/privé balans een hele belangrijke!   

 

We proberen echt te kijken naar de behoefte van de medewerker, hoe kunnen we hier als werkgever op aansluiten. Vroeger probeerde de medewerker zich aan te sluiten bij de werkgever, dat is nu andersom. Daar wil je dan ook op inspelen en dat komt eigenlijk onderaan de streep neer op maatwerk. Jezelf flexibel opstellen bij de jonge student die wil werken wanneer het hem uitkomt of juist vastigheid bieden aan mensen die een steady inkomen wensen en willen weten wanneer ze thuis zijn.  

Dat proberen we steeds meer terug te laten komen in onze manier van werken. Al die varianten proberen we een plekje te geven. Dus écht meedenken met de medewerker en dat operationeel werkend maken.    

 

Wat maakt het volgens jou zo leuk om voor Meyer Beheer te werken?  

Voor mij is één van de leukste aspecten van mijn baan om te kijken wat er nog gaat komen en hier met elkaar een goede draai in te vinden. Dit allemaal zodat onze bedrijfsleiders hun zaak het beste kunnen runnen.  

 

Daarbij hoop ik natuurlijk dat de medewerkers ook voelen dat wij echt mee proberen te denken. Ik hoop dat zij ons zien als een fijne werkplek. Én dat is voor één dus met flexibiliteit en de ander juist met vastigheid. Gelukkig blijven we terug horen dat de medewerkers het familiegevoel voelen. Dat vind ik heel mooi en voor mij een signaal dat we (nog steeds) op de goede weg zitten!  

 

_L1A6168.jpg

Heb je voor aankomende Bazen in de horeca tips? 

Doe het!! Twijfel niet! Werken in de horeca heeft soms van vroeger uit nog een imago en wordt  geassocieerd met hard werken voor weinig. Het is een fysieke job dat klopt, echter doen de salarissen niet meer onder én als je dat vraagt aan mensen die werken in de horeca vinden ze het ook het meest leuke, fijne en sociale werk wat ze kennen. Draait het daar niet om?  

 

Ik vind het bijvoorbeeld ook mooi dat als ik een afspraak heb met een externe partner en we vertellen over onze organisatie en wat we doen, dat bijna in 99% van de gevallen de andere kant van de tafel met veel enthousiasme zegt; ‘Ja, ik heb ook in de horeca gewerkt! ‘en daar ook fijne herinneringen van hebben.  

 

Wat ik dus voor de bazen zou mee willen geven: Het is echt de leukste, sociale leerschool is die je jezelf kan gunnen. Dus daarom: Doe het! Het is harstikke leuk!  

 

Enthousiast geworden? Bekijk direct alle vacatures!


Deel deze pagina:


Gerelateerde blogs